خیلی وقت ها با این پرسش روبرو می شویم که چرا برای راه اندازی فن کویل ها نیاز به برد کنترل داریم؟ برد های کنترل فن کویل نسبت به ترموستات های فن کویل چه مزایا و معایبی در راه اندازی این تجهیزات دارند؟ صرفه اقتصادی استفاده از برد های کنترل فن کویل در چیست؟

ما در این مقاله در تلاش هستیم که به پرسش های بالا پاسخ دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

فن کویل های هوشمند

فن کویل ها در انواع و اندازه های گوناگون تولید می شوند و همین امر سبب می شود تا در راه‌ ندازی آنها قطعات و تجهیزات متفاوتی استفاده شود. در گذشته فن کویل های زمینی فراگیرتر بودند و استفاده از آنها متناسب با فصل (سرد یا گرم) سال تغییر می کرد اما امروزه با پیشرفت انواع فن کویل ها برای هوشمند سازی عملکرد آنها، تنوع قطعات مورد استفاده در آنها افزایش یافته است. دمپر ها، شیر های الکتریکی، پمپ ها تخلیه درین و موتور ها با دور متغییر از جمله قطعاتی هستند که امروزه در این دستگاه ها استفاده می شوند.

به طور مثال در فن کویل های سقفی یا کاستی معمولا از تشت هایی به منظور تجمیع آب تقطیر شده حاصل از رطوبت هوای محیط وجود دارد که برای تخلیه آن از پمپ های درین استفاده می‌شود. با استفاده از موتور دمپر ها می‌توان گردش جریان هوایی در محیط را بهتر مدیریت کرد. در صورتیکه راه اندازی فن کویل های 4 لوله مد نظر باشد، با استفاده از کنترل شیر های برقی می‌توان بین مد های گرمایش یا سرمایش تغییر وضعیت داد و یا از مد عملکردی اتوماتیک برای تنظیم دمای محیط بهره برد. از طرفی با افزایش ایده های هوشمند سازی اماکن و راهکار های کنترل مصرف انرژی، بحث سیستم های مدیریت ساختمان BMS و کنترل مرکزی تجهیزات تهویه مطبوع بیشتر مد نظر طراحان این صنعت قرار گرفته است. همچنین به منظور بهبود عملکرد دستگاه در مواجهه با خطاهای احتمالی رخ داده در دستگاه همانند جلوگیری از وزش باد سرد، خرابی یا قطعی سنسور های دما، خرابی پمپ درین و عدم تخلیه آب حاصل از تقطیر و یخ زدگی لوله های آن الزام استفاده استفاده از کنترلر های هوشمند به جای ترموستات های فن کویل را بیشتر از گذشته توجیح می کند.

شبکه فن کویل

بنابر آنچه که گفته شد می توان مزیت های استفاده از بردهای کنترل فن کویل نسبت به ترموستات فن کویل را در موارد زیر خلاصه کرد:

  • امکان شبکه کردن فن کویل ها و اتصال آنها به شبکه مدیریت ساختمان
  • کنترل پمپ تخلیه آب، Drain Pump
  • کنترل دمپر دیفیوزر ها
  • کنترل فن کویل های 4 لوله
  • تشخیص خطا (جلوگیری از باد وزش سرد، خرابی سنسور ها، خرابی پمپ درین (عدم تخلیه تشت تقطیر و …)
  • اتصال به سیستم های اتوماسیون مرکزی
  • استفاده از ریموت کنترل های IR
  • سایر موارد

فن کویل های تحت شبکه

با افزایش ایده های هوشمند سازی اماکن و راهکار های کنترل مصرف انرژی، بحث سیستم های مدیریت ساختمان BMS و کنترل مرکزی تجهیزات تهویه مطبوع بیشتر مد نظر طراحان این صنعت قرار می گیرد. با پیشرفت تکنولوژی و روش های ارتباط سریال تحت شبکه، سناریو های مختلفی برای پیاده سازی سیستم های مدیریت ساختمان توسعه یافته است که هر یک با استفاده از پروتکل های مختلف همانند Modbus، Profibus، KNX و . . . قابل پیاده سازی هستند.